Digitalisering supply chain: van aardappel tot vork

In de afgelopen 7 jaar hebben we de complete supply chain van de aardappel tot het frietje wat bij u op het bord ligt gedigitaliseerd. Een proces dat voorheen volledig werd afgehandeld met vele Excel lijsten en handmatige bel-/e-mail werkzaamheden.

De weg die de aardappel aflegt voor het uiteindelijk als friet bij u aan de vork zit, ziet er als volgt uit:

De reis begint bij de leverancier van de aardappel (I) , vervolgens zorgt transport A (A) ervoor dat de aardappel op tijd bij de fabriek (II) is waar het tot friet wordt gemaakt. Deze zakken friet reizen vervolgens per transport (B) verder naar de vries-/pakhuizen (III).

Eenmaal in het vrieshuis aangekomen wordt de keuze  gemaakt of de friet per land verder gaat met wegtransport (C1), of wordt verscheept (C2) naar bijvoorbeeld Azië, afhankelijk van de geplaatste verkooporders. Binnen Europa en na het wegtransport (C1) komt de friet terecht bij de verkopers (D), onder andere de welbekende fastfoodrestaurants naast de snelweg en vele lokale ondernemers.

In dit artikel nemen we u mee op deze reis van de aardappel, waarbij we de digitalisaties uit dit proces belichten. De focus ligt hierin vooral op de transporten.

digitalisering supply chain

Digitalisering supply chain

Bij de digitalisering  van de supply chain is het optimaliseren van bedrijfsprocessen een sleutelfactor voor succes. In het geval van de keten van Aardappel tot Friet hebben wij de gehele keten geoptimaliseerd. Vanaf toeleveringsketen, in het hart van de productie als zowel de laatste schakel in distributie. Dankzij deze digitale transformatie is het gehele proces een stuk efficiënter geworden.

Elke fase van de supply chain brengt unieke uitdagingen en kansen met zich mee. Zo ook in het proces van Aardappel tot Friet. 

Meer hierover vertellen we u graag in deze blog. 

In deze blog behandelen we:

CAPE Groep - digitalisatie supply chain processen logo

2. Manufacturing: proces in de fabriek

De digitalisering van de supply chain is gestart vanaf het moment dat de aardappel de fabriek binnenkomt en tot friet wordt gemaakt. Deze proces optimalisatie leidt binnen de de supply chain tot gebruik van verschillende applicaties.

Voorraadsysteem:

Het risico in deze fase van het proces ligt bij de voorraad van de olie waarin de friet voorgebakken wordt. Dit is de verantwoordelijkheid van de leveranciers van de olie    en is hiermee een mooi voorbeeld van een verantwoordelijkheid in de keten die buiten de specifieke fase in het proces valt.  Het gaat hier dus om een wisselwerking tussen verschillende partijen. Het voorraadsysteem automatiseert een groot deel van deze wisselwerking. De applicatie houdt de voorraden nauwlettend in de gaten  . Wanneer het oliepeil gedaald is tot op een bepaald afgestemd niveau, krijgt de transporteur automatisch een melding. Deze melding geeft aan dat olie moet worden geleverd, zodat wordt voorkomen dat de productie van friet stil komt te liggen.

Klachtenregistratie systeem:
Dit systeem is toegankelijk voor iedereen in de supply chain van aardappel tot vork. Van leveranciers van de aardappel, tot aan de verkooplocaties van de friet. Iedereen in deze keten kan in dit systeem aangeven, wanneer iets niet goed is met betrekking tot het product.

Productie in proces - CAPE Groep digitalize your supply chain partner

De data die in de applicatie wordt bijgehouden komt uit drie bronnen:

  1. Recepten (verbruik per uur, per KG). Dit wordt handmatig ingelezen in de applicatie. Hoeveel olie is er nodig om een bepaald product te bakken.
  2. Productie planning met een start en eindtijd. Dit wordt ook handmatig ingelezen.
  3. Via een integratie worden de actuele tankstanden automatisch per uur ingeladen
Er zijn verschillende productielijnen met verschillende types olie. Door de productie planning in te laden in combinatie met de data die aanwezig is in de applicatie worden constant verwachte tankstanden berekend en kan de leverancier inzien wanneer er een levering gedaan moet worden.
Youri - CAPE Groep
Youri Verveld
Consultant IT & Business at CAPE Groep

Transport B: transport van fabriek naar vrieshuis

De voorgebakken friet worden vervolgens ingevroren en vervoert naar verschillende vrieshuizen, alvorens de friet over de hele wereld wordt verdeeld naar verschillende verkooppunten. Voor dit proces is vooral de tijd en de temperatuur een grote uitdaging. Voor dit onderdeel van het supply chain proces zijn de volgende applicaties ontwikkeld:

Klantportaal

Zowel de producent van de friet als andere voedselproducenten plaatsen via het klantportaal hun gewenste transportorders. Zij houden grip op hun geplaatste orders dankzij de ingebouwde track en trace functionaliteit. Voor de producent van de friet is tevens een op maat gemaakt dashboard ontwikkeld die geïntegreerd is met Power BI. Het klantportaal is ontwikkeld op basis van ons yourtal template en vervolgens met carrier selectie, de track&trace, notificaties over excepties en dashboard functionaliteiten op maat uitgebreid. Hierdoor is de ontwikkeltijd aanzienlijk verkort.

Automatisch AI-PDf uitlezen

Orders worden in het systeem ingevoerd. Elke producent of aanvrager heeft hierin een eigen opbouw van het document. Voor de transporteur de uitdaging om al deze verschillende formaten, op 1 wijze het it-landschap in te sturen, zodat in de hele keten de order gevolgd kan worden en hetzelfde inhoud bevat. Hiervoor hebben we in samenwerking met de transporteur een functionaliteit gebouwd met behulp van GPT4. Ongeacht de samenstelling van de PDF, weet het systeem nu binnen enkele seconden de PDF om te zetten in een voor systemen begrijpbare JSON-tabel. Dit scheelt de transporteur vele uren handmatig overtypen van verstuurde orderverzoeken.

Emballage management

Bij de uitwisseling van orders met het vrieshuis, worden allerlei soorten pallets en ladingdragers heen en weer geruild. Om grip te houden hoeveel pallets worden opgehaald en geleverd is voor de transporteur een emballage management applicatie ontwikkeld. Wederom gerealiseerd met een CAPE Template (Embaldo) als basis. Dankzij deze applicatie is er een evenwichtig balans tussen de transporteur en het vrieshuis omtrent het statiegeld van de pallets.  

transport en logistiek b in supply chain CAPE Groep

3. Warehouse: vrieshuizen

De volgende fase is wederom een mooi voorbeeld van de wisselwerking tussen leverancier en locatie  in de supply chain keten. De reis van de friet gaat namelijk verder in de vrieshuizen, waar ze wachten op verder transport en verdeling over de hele wereld. De transporteur van de fabriek naar het vrieshuis heeft hierbij als hoofddoel, ingevroren, voorgebakken friet bezorgen, zonder dat de temperatuur van de friet daarbij in het geding komt.

Om te voorkomen dat de temperatuur in het geding komt hebben we in samenwerking met zowel de transporteur als het vrieshuis een dockplanning applicatie gebouwd. Omdat zowel de transporteur als het vrieshuis hierop aangesloten zijn bevorderen we de doorlooptijd bij het lossen.

Ondanks dat dit transport gekoeld plaats vindt willen we natuurlijk voorkomen dat een chauffeur hier onnodig lang moet wachten voordat deze kan lossen. Deze applicatie is wederom gebaseerd op één van onze templates (Dockular).

Dockplanning

Dockular verzorgt als dockplanning applicatie de planning rondom de docks van de vrieshuizen. De planning is zowel voor het beheren van de inbound orders, als outbound orders. Dockular geeft de transporteurs de mogelijkheid zelf een tijdvak te kiezen voor het halen/brengen van orders. In het gekozen tijdvak, is de dock vervolgens gereserveerd voor die order. Hierdoor weten de vrieshuis medewerkers precies, hoe laat welke order, bij welk dock klaar moet staan of aankomt en is het laden/lossen vele maler efficiënter ingericht.

Misschien nog toevoegen dat we een integratie hebben ontwikkeld zodat de geplande ritten ook doorgestuurd worden naar het WMS van het vrieshuis & dat we statussen ontvangen wanneer er gestart wordt met laden en de vrachtwagen daadwerkelijk vertrekt. Dit is data die voor Farm Trans weer relevant is voor de monitoring naar klanten.

magazijn en distributie in proces- CAPE Groep digitalize your supply chain partner

Transport C: over land & zee

Na het vrieshuis gaan de orders naar verschillende retail locaties. Zowel binnen Nederland/Europa als buiten Europa. Dit maakt dat de friet zowel via land als via zeevracht verder de supply chain keten doorgaat. In principe gaat het vervoer via wegtransport met een vaste transporteur. Echter komt het dusdanig vaak voor dat extra vrachtwagens en chauffeurs extern worden ingehuurd, dat in dit deel van de keten het charterportaal Extorama op maat is ontwikkeld voor de frietreis . Charters geven tijdens hun rit in Extorama aan wanneer zij vertrekken en wanneer zij op bestemming zijn. Op deze manier is er ook weer continue inzage in waar de friet zich bevindt.  

Voor het transport over zee zijn er ook meerdere applicaties ontwikkeld om het proces continue te waarborgen.

Control Tower – Logistic management system over zee

Beginnend bij een op maat gemaakte versie van de Control Tower. Hier komen de orders die over zee vervoerd moeten worden binnen, vanuit de hoofd transporteur van de frieten  . Vervolgens worden alle friet orders ingepland in de schepen en de containers. Uiteraard voorzien van de juiste container gewichten en douane papieren. Voor een optimale efficiëntie wordt het gehele berichtgevingsproces van dit orderproces gestandaardiseerd volgens de Digital Container Shipping Association-standaard (DCSA). Onze consultants hebben praktijkervaring ingebracht en waardevolle feedback gegeven, waardoor de DCSA nog verder is verfijnd en aangepast.

Nadat een order is geplaatst, genereert het systeem automatisch een geschatte aankomsttijd (ETA), waardoor opdrachtgevers via het klantportaal weten wanneer ze de order kunnen verwachten. Eventuele vertragingen tijdens het transport zijn via het klantportaal tevens real-time zichtbaar en worden automatisch op elk moment gecommuniceerd.

In de control tower is ten slotte de hele vaart zichtbaar. Zodat ook dit voor zowel de transporteur als de ontvangende retail locatie inzichtelijk is, waar de friet precies zijn langs gevaren en wat dus de weg is geweest van de frieten

Control Tower – Logistic management system over land

De Control Tower zoals hierboven beschreven werkt vrijwel hetzelfde voor het transport over land. De orders worden alleen niet ingepland voor zeevracht, maar voor transport via vrachtwagens. Hier wordt gebruik gemaakt van het Open Trip Model  als standaard voor berichtenuitwisseling. De berichten uitwisseling gebeurd  in beide Control Towers (zee- en landvracht) met behulp van eMagiz.

Cloudscraper

Om het proces nog verder te automatiseren is voor de zeevracht een cloudscaper gemaakt. Dit is met name inzetbaar voor de rederijen die nog niet voldoen aan de DCSA standaard, om toch automatisch te voorzien in de ETA updates. Deze worden namelijk wel op de websites van de rederijen per vaart vermeld. De cloudscraper scant dagelijks de websites, opzoek naar wijzigingen in de aankomst tijden . Ditzelfde wordt gedaan rondom de douane document nummers via de portbase.

Vrijwel alle bovenstaande applicaties en de rest van de it-landschappen van zowel de producent en de vervoerders over land en over zee, zijn met elkaar geïntegreerd via ons Integration platform eMagiz. Dit betekent  dat via één platform, alle berichtstromen lopen en zowel interne als externe applicaties met elkaar data uit wisselen.

Omdat zowel gebruik wordt gemaakt van het Open Trip Model en de DCSA standaard, zijn voor beide aparte validatie componenten gemaakt. Is een bericht bestemd voor de zeevracht? Zal  het bericht eerst worden gevalideerd volgens de DCSA standaard, alvorens het bericht verder de keten in gaat. Hetzelfde geldt voor berichten voor de orders die over land worden vervoerd. Deze berichten gaan eerst via de Open Trip Model validatie connector.

eMagiz ipaas - CAPE Groep partner
eMagiz
Integration platform