Dockular - CAPE's dockplanning system

Dockular - capes dockplanning system. Beheer uw dockplanning

Bedrijven in de sector Transport en Logistiek hebben vrijwel altijd te maken met het laden en lossen van goederen in de magazijnen via docks. In de praktijk blijkt dat veel magazijnen tegen de uitdaging aanlopen dat er geen duidelijk overzicht is van de tijdsplanning waarin goederen worden geladen en gelost. Dit resulteert in het klaarzetten van de verkeerde orders aan de docks en onnodige wachttijden voor de vervoerder waarvan de order nog niet klaar stond.

Meer overzicht in de dockplanning

Dankzij onze ervaring en kennis van de logistieke processen omtrent dockplanningen, hebben wij Dockular ontwikkeld. Een core dockplanning systeem, dat snel en eenvoudig op maat gemaakt wordt voor het specifieke proces aan uw docks en vervolgens naadloos geïntegreerd wordt binnen uw IT landschap. Dockular is ontwikkeld om inzicht en overzicht te creëren in de geplande orders. De medewerkers van het dock weten dankzij dit overzicht precies wanneer welke order, bij welk dock zij klaar moeten staan en wanneer bij welk dock welke order geleverd gaat worden.

De Dockular core passend bij uw onderneming

Het dockplanning systeem kent naast overzicht in de orders, verschillende andere handige functies die bijdragen aan meer efficiëntie rondom de orderstromen aan uw docks. Deze functies zijn binnen de Dockular core op te delen in drie verschillende, opbouwende modules.

Operations

  • Order integratie met backoffice 
  • Dock administratie – eigenschappen docks, aantal (beschikbare) docks. 
  • Bijhouden aantal ontvangen orders 
  • Bijhouden aantal verzonden orders 
  • Een overzichtelijke kalender met de planning en beschikbare tijdsloten. 
  • Vervoerder afspraken instellen – m.b.t. bijvoorbeeld tijdafspraken. 

Management
  • Tijdslot calculatie – op basis van de order eigenschappen, wordt een tijdinschatting gemaakt hoeveel tijd nodig is om te laden/lossen. 
  • Notificatie service (intern-extern). 
Insight
  • Rapportages 
  • Order voorraad checker – overzicht van geplaatste orders welke wel/niet zijn ingepland. 

Hoe wordt Dockular ingezet?

Het dockplanning systeem van CAPE Groep kan op drie manieren worden gebruikt:

1) Vervoerders krijgen een inlog waarmee zij zelf tijdsloten kunnen boeken voor het brengen of ophalen van de vracht. Hierbij hebben zij ook de mogelijkheid om verschillende ordereigenschappen door te geven. Gaat het bijvoorbeeld om bevroren of gekoelde goederen, dan wordt hier rekening mee gehouden met de eigenschappen van de docks die de vervoerder kan boeken. Zo worden de bevroren goederen geleverd aan een dock met koeleigenschappen.

2) Interne planner boekt in overleg met de vervoerder zelf alle tijdsloten voor het laden en lossen in.

3*) Automatische planning tijdsloten – Aan de hand van kenmerken van de order, gecombineerd met de kenmerken van een dock, een tijdslot calculatie en afspraken met de specifieke vervoerder.

 

*Alleen mogelijk in combinatie met management module en een order management systeem.

 

Voor het gebruik van Dockular moet er inzicht zijn in de te laden en lossen orders. Er zijn verschillende geschikte systemen die deze informatie aan kunnen leveren. Denk hierbij aan een Enterprise Resource Planning (ERP), een Management Systeem of de Control Tower ontwikkeld door CAPE Groep.

Integreer Dockular met uw huidige systemen

De basis van de dockplanning tool staat op basis van onze ervaring in transport en logistieke processen al voor u klaar. De overige 20% bestaat uit maatwerk. Zo weet u zeker dat Dockular perfect aansluit bij uw bedrijfsprocessen en uitdagingen in de dockplanning. Een deel van het maatwerk zijn de integraties met bijvoorbeeld uw huidige transport management systeem (= tms) en uw warehouse management systeem (= wms). Wij maken de integratie met vrijwel al uw systemen. Voor een aantal veelgebruikte systemen heeft CAPE Groep een aantal standaard connectoren ontwikkeld met behulp van het integratieplatform eMagiz. Zo is ook het integreren met uw huidige systemen, snel geregeld. Staat uw tms of wms er niet tussen? Dan maken wij de integratie op maat.

Logo van een partner die low code integratiesoftware ontwikkeld
Warehouse management systeem integraties
  • Blujay e2open
  • Consafe
  • Infor WMS
  • Boltrics
  • Centric
  • Reflex
  • Van Boxtel
  • Corax
Transport management systeem integraties
  • Blujay e2open
  • Talis
  • Boltris
  • Transpas
  • Transporeon
  • Transwide

Open Trip Model

Het IT landschap van logistieke partijen bevat veel koppelingen door het grote aantal en de diversiteit aan leveranciers en systemen. Dit bemoeilijkt het om de juiste data op de juiste plek te krijgen.

Daarnaast is het landschap technisch erg complex en zijn legacy applicaties vaak nog volop aanwezig in het landschap. Het Open Trip Model (OTM) is door een aantal partijen onder leiding van TLN in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat het uitwisselen van data tussen verschillende gebruiksgroepen eenvoudig en gestroomlijnd verloopt. 

 

Meer over OTM lees je in de case van eMagiz:

Uw winst dankzij een gestructureerde dockplanning met Dockular

Dockular zorgt voor meer structuur aan uw docks door de planning van het laden en lossen voor uw medewerkers en vervoerders inzichtelijk te maken. Dit zorgt voor een flinke tijdbesparing voor zowel de dockmedewerkers als de vervoerders. Andere voordelen die deze product markt combinatie van CAPE Groep voor uw logistieke proces met zich mee brengt zijn:

  • Verkorting van de wachttijd bij uw magazijn/docks door een verbeterde doorstroom van goederen. Vervoerders weten precies =op welk tijdstip zij goederen kunnen laden of lossen.
  • De klantenservice wordt niet meer overspoeld met vragen over de levering, het laden en lossen van goederen. Alle informatie hierover staat vermeld in Dockular, waar zowel uw medewerkers als uw vervoerders toegang tot hebben.
  • Uw medewerkers bij de docks weten wanneer goederen opgehaald worden en welke orders ze wanneer en bij welke dock klaar moeten zetten. Deze efficiëntie zorgt voor snellere en betere afhandeling van orders en minder verlies doordat gekoelde/bevroren orders op het juiste moment klaar staan en niet opwarmen/ bederven.
Werk efficiënter en daardoor goedkoper. Stroomlijn uw dock laad-losprocessen met Dockular.

Combineer Dockular met andere systemen van CAPE Groep

Het dockplanning systeem van CAPE Groep is een oplossing die naar de behoeftes van u en uw bedrijf kan worden aangepast. Het systeem wordt geïntegreerd met verschillende andere systemen om uw IT landschap zo efficiënt en compleet mogelijk te maken zoals:

Wij helpen u bij de digitalisering en integratie van uw ketensamenwerking en bedrijfsprocessen. CAPE Groep houdt zich al ruim 20 jaar bezig met het maken van softwareoplossingen voor ketensamenwerking in de sectoren transport & logistiek, supply chain, agrifood en de slimme bouw . Onze consultants zoeken graag samen met u naar de juiste oplossing om uw specifieke processen te optimaliseren. Bij CAPE Groep draait het om de samenwerking en korte lijntjes tussen u en onze consultants.

Dockular is niet alleen door onze consultants in samenwerking met onze klanten bedacht, maar ook ontwikkeld. Daardoor zijn zij de experts in deze oplossing.

Wilt u meer weten over Dockular en wat deze applicatie kan betekenen voor UW bedrijf? Neem dan contact op met Bart Knol. U kunt hem bereiken via het mailadres: b.knol@capegroep.nl

De gezondheid van Dockular, en overige applicaties in uw IT landschap continu monitoren? Dankzij Sherlock ontdekt u bijzonderheden in applicaties voordat deze zich ontwikkeld hebben tot problemen. We kunnen u ook volledig ontzorgen door het beheer van uw IT landschap over te nemen. De tijd die u daarmee bespaard kunt u bijvoorbeeld inzetten voor het verder digitaliseren van uw bedrijf waardoor u altijd een stap voorloopt op uw belangrijkste concurrenten. 

CAPE - make the future happen

Vrijblijvend adviesgesprek aanvragen