PVNED

Klantenportaal en benodigde integraties

Over de organisatie

PVNED is een snelgroeiende, onafhankelijke dienstverlener in de Nederlandse en Belgische energiemarkt, die elektriciteitsleveranciers en -producenten, industriële grootverbruikers en balans- en netbeheerders van voordeligere elektriciteit voorziet. Dit doen zij door middel van balanshandhaving, kopen en verkopen, benchmarking, forecasting en pooling.

Uitdaging(en)

Het standaard energie datamanagement systeem van PVNED bleek na sterke groei van de organisatie niet meer toereikend om een goed overzicht te geven van de beschikbare data. Hierdoor ontstond de behoefte aan modernisatie en herontwerp van het IT ecosysteem met data management als een primair platform voor de toekomstige groei. PVNED heeft daarom Mendix geselecteerd als application Platform as a Service (aPaaS) om een klantenportaal te ontwikkelen. CAPE Groep heeft dit project opgepakt en heeft de vele benodigde integraties gerealiseerd met eMagiz als integration Platform as a Service (iPaas).

Oplossing(en)

“We werkten zij aan zij aan dit indrukwekkende project, met een agile benadering en ons doel om een 100% fit voor PVNED te realiseren”, aldus Samet Kaya, integratie consultant bij CAPE Groep. Remco de Kruijk (data analyst bij PVNED) voegt daar aan toe dat de samenwerking met CAPE Groep erg prettig was, mede vanwege de agile scrum benadering wat ervoor zorgde dat de bouw van vele integraties met eMagiz en de ontwikkeling van het klantenportaal parallel aan elkaar geleved konden worden. De eerste sprint bevatte de transport, transformatie en validatie van meetgegevens tussen het back-end systeem en het klantenportaal. De tweede sprint voegde verschillende integraties met klanten en derde partijen toe om externe berichten te centraliseren.

Voordelen

PVNED had al verschillende frameworks onderzocht om zichtbaarheid in hun integratie architectuur te brengen; een iPaaS past perfect in de strategie van PVNED om een goede IT-strategie te implementeren die past bij de beginselen van een Service Oriented Architecture (SOA). Naast het ontwikkelen van het nieuwe klantenportaal heeft CAPE Groep PVNED geholpen met het tot stand brengen van een schaalbare en toekomstbestendige integratie architectuur. Daarnaast is er een pilot gestart met één van de strategische klanten van PVNED. Hierin werd een innovatief concept voor het optimaliseren van energie en kostenreductie door middel van real-time informatie onderzocht. “Het is leuk om te zien dat we real-time informatie kunnen combineren met onze domeinkennis en dit innovatieve concept kunnen creëren voor onze klanten”, aldus Remco van Kruijk.

'Het is leuk om te zien dat we realtime informatie kunnen combineren met onze domeinkennis en dit innovatieve concept kunnen creëren voor onze klanten'
Remco van kruijk
Data Analist bij PVNED

Wat is jouw vraagstuk? Vertel het ons!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!