ICL is een wereldwijde leider in plantenvoeding. Alles is gericht op één doel: planten, gewassen en gras beter laten groeien. De business unit ‘Specialty Fertilizers’ produceert geavanceerde producten van hoge kwaliteit. De fabriek in Heerlen bestaat al sinds 1975, maar is sinds 2011 onderdeel van het Israëlische (Tel Aviv) ICL. Meer informatie over ICL? Kijk dan op www.icl-sf.com.
ICL Specialty Fertilizers (SF) streeft ernaar om klanten te voorzien van het beste advies, en stelt hiervoor alle benodigde productinformatie ter beschikking. Zo kunnen haar klanten het maximale uit de producten halen. De Product Catalog verzamelt, verreikt en verdeelt de productinformatie naar de verschillende communicatiekanalen, zoals bijvoorbeeld ICL’s websites.
Transparantie en het voldoen aan de veranderende klantvraag is cruciaal voor ICL SF. Om (nieuwe) klanten te adviseren over de bemesting van hun gewassen of grasvelden brengen verkopers van ICL SF een bezoek op locatie. Om het productaanbod te kunnen laten zien en bespreken met de klant wordt gebruik gemaakt van variërend communicatiemateriaal. Al het materiaal werd gevuld met de productinformatie uit één bron: een mega Excelbestand met ruim 2.000 unieke producten. Het bestand werd handmatig geüpdatet door ICL SF’s Marketing; op jaarbasis worden maar liefst 200 nieuwe producten toegevoegd. Het Excel-bestand was essentieel voor de verkoopadviseurs om het juiste advies te geven, omdat het de enige bron van productinformatie was. Tot grote frustratie van de gebruikers werd het alsmaar groeiende bestand onwerkbaar voor de gewenste doeleinden.
Binnen twee maanden werd een real-time Product Information System gebouwd; de Product Catalog App. Aan de hand van complexe productdata wordt de samenstelling van producten weergegeven.
De Product Catalog applicatie brengt de volgende voordelen:
De applicatie wordt dagelijks wereldwijd gebruikt door de afdelingen Marketing, Sales, Regulatory Affairs & Logistiek en het R&D team van ICL SF.
De tijd die voorheen gebruikt werd om het Excel-bestand up-to-date te houden, de laatste versies te verzenden en fouten te herstellen, kan nu gebruikt worden voor andere doeleinden. Een Guaranteed Analysis (productsamenstelling achterop het product) kan nu bijvoorbeeld met één druk op de knop, snel en betrouwbaar opgesteld worden. De marketing afdeling is daarnaast niet langer een doorgeefluik van productdata, maar is voor iedere afdeling beschikbaar. Hiermee krijgt de kwaliteit van medewerkers meer ruimte, de tijdswinst is namelijk aanzienlijk hoog. De applicatie zorgt voor efficiëntie op veel verschillende fronten en afdelingen.
Tussen ICL SF en CAPE Groep bestaat al 10 jaar een samenwerkingsverband waarin verschillende complexe applicaties zijn ontstaan die veel waarde toevoegen. “CAPE Groep is één van de weinige IT-bedrijven die doen wat ze zeggen”, aldus Vincent Einwachter.
Op de hoogte blijven van trends en software ontwikkelingen in de Transport en Logistiek, Supply Chain, Agrifood en (slimme) bouw? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief die eens per kwartaal verschijnt.