Klantcase: Kwekerij Mostert

Kwekerij Mostert is een dynamisch en gespecialiseerd bedrijf dat zich richt op de teelt van een breed scala aan planten en gewassen. Gelegen in het hart van een vruchtbare landbouwstreek, heeft deze kwekerij zich door de jaren heen ontwikkeld tot een vooraanstaande speler in de tuinbouwsector. Het bedrijf staat bekend om zijn innovatieve aanpak en de toewijding aan duurzaamheid, wat terug te zien is in zowel de teeltmethoden als in de keuze van de producten.

De werkzaamheden bij Kwekerij Mostert omvatten een breed spectrum, variërend van de zaai- en stekfase tot aan de uiteindelijke groei en verzorging van de planten.De kwekerij specialiseert zich in de productie van sierplanten voor consumenten. Met een passie voor planten en een diepgaande kennis van de teeltprocessen, streeft Kwekerij Mostert ernaar om producten van de hoogste kwaliteit te leveren.

Innovatie


Innovatie betekent binnen kwekerij twee dingen, namelijk: innovatief kweken & innovatieve e-commerce platformen.

Innovatief kweken
Innovatie staat centraal bij Kwekerij Mostert, waarbij voortdurend wordt geëxperimenteerd met nieuwe teelttechnieken en -technologieën om de efficiëntie te verhogen en de impact op het milieu te verlagen. Het bedrijf maakt gebruik van moderne kassen, geavanceerde irrigatiesystemen en duurzame gewasbeschermingsmethoden om gezonde en sterke planten te kweken die voldoen aan de hoge verwachtingen van hun klanten.

Innovatieve e-commerce platformen
Mostert is PLNTS.com ooit begonnen als ‘’side project’’. Dit met als doel om consumenten kennis te laten maken met baby plantjes en hiermee ook met het groeiproces van het kweken van kamerplanten. Toen deze formule succesvol bleek is de Mostert groep begonnen met het aankopen van andere partijen binnen deze sector zoals: webshops en fullfilment oplossingen.

Door de jaren heen heeft Kwekerij Mostert een loyale klantenkring opgebouwd, bestaande uit zowel particuliere tuinliefhebbers als professionele afnemers. Het bedrijf staat bekend om zijn klantgerichte service, waarbij advies en ondersteuning worden geboden om ervoor te zorgen dat elke plant of bloem in optimale conditie bij de klant arriveert.

Met een diepgewortelde passie voor groen en een onwankelbare toewijding aan kwaliteit en duurzaamheid, blijft Kwekerij Mostert een toonaangevend bedrijf in de tuinbouwsector, klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan en te blijven innoveren in de wereld van plantenteelt.

Uitdaging


Naast het kweken van planten heeft Mostert ook eigen verkoopkanalen in de vorm van webshops voor deze planten. Ook zijn zij een fulfilment partij van andere online planten webshops die zij recent hebben aangekocht.

Nadat kwekerij Mostert deze diverse e-commerce platforms en fullfilment platformen heeft aangekocht ontstond er een probleem. Deze partijen hebben namelijk allemaal hun eigen IT-systemen. Hierdoor ontstond er een wildgroei aan diverse IT-systemen.

De huidige bedrijven in de Mostert groep zijn momenteel:
– PLNTS.com
– Flora@home
– 123planten.nl
– Herbie.nl / Bloomique

Om dit schaalbaar te maken is het verstandig om deze processen en systemen zoveel als mogelijk gelijk te trekken. Dit kan hoofdzakelijk bereikt worden door de verschillende IT-systemen (bestaand en aangekocht) met elkaar te laten communiceren.
Kwekerij Mostert:
Structurion en Scanbrain zijn het WMS en Scansysteem ontwikkeld door CAPE Groep. Mocht er nog geen WMS of Scansysteem aanwezig zijn, of het huidige niet voldoen aan de wensen kan CAPE de implementatie van deze systemen in het gehele landschap van A tot Z verzorgen.

In het geval van Mostert was er al een bestaand WMS en Scansysteem aanwezig. Ook dan kunnen we met onze expertise de IT-processen verder optimaliseren, zoals u in deze case kan lezen. ”

Oplossing


Wij hebben een oplossing gebouwd waar we het bestaande OMS hebben verbonden met het bestaande WMS-systeem.

Met de overname van Flora@Home (fulfilment platform) van PostNL kwamen ook de door ons gebouwde OMS- en WMS-systemen in bezit van Kwekerij Mostert.

Deze systemen biedt klanten de mogelijkheid om gebruik te maken van de dienstverlening van Flora@Home. Dit wil zeggen dat zij gebruik kunnen maken van het samengestelde assortiment en dus niet zelf afspraken met kwekers moeten maken. Ook worden bestellingen doorgestuurd naar Flora@Home via API-verbinding of één van de andere integraties, zoals bijvoorbeeld met WordPress. Het OMS (ordermanagement systeem) is er daarna voor verantwoordelijk dat de order goed afgehandeld wordt.

Om de synergie binnen Mostert te bevorderen hebben wij het OMS-systeem van Flora@Home geïntegreerd met het bestaande WMS-systeem van de E-commerce tak van Kwekerij Mostert.

Dit om stap voor stap toe te werken naar een generiek proces binnen de verkoopkanalen van de Mostert Groep, om deze in de toekomst zoveel mogelijk samen te kunnen voegen.

Voordelen

Dankzij de inspanningen van CAPE staan alle losse systemen nu in verbinding doordat zij geïntegreerd zijn met het WMS-systeem wat groepsbreed al werd ingezet. Een groot voordeel wat dit met zich mee heeft gebracht is het terugbrengen van de hoeveelheid handmatig werk.

Ook heef het samenbrengen van deze systemen geresulteerd in een betere dienstverlening voor de afnemers van Mostert.

Meer synergie
Zo zijn processen samengevoegd met de rest van de Mostert groep wat heeft gezorgd voor meer synergie tussen de labels.

Versimpelen van processen
Door het implementeren van scanning is het picking proces vereenvoudigt. Hierdoor is ook minder foutgevoelig.

Inzicht in voorraad
De voorraad locaties zijn inzichtelijk gemaakt en slim ingericht. Dit stelt de medewerker in staat om sneller te picken.

Meer weten over de oplossingen van

Kwekerij Mostert

Gijs Lemmens

Business Consultant Mostert

Bekijk onze andere klantcases

CAPE - make the future happen