Klantcase: ICL Specialty Fertilizers

ICL is een wereldwijde leider in plantenvoeding. Alles is gericht op één doel: planten, gewassen en gras beter laten groeien. De business unit ‘Specialty Fertilizers’ produceert geavanceerde producten van hoge kwaliteit. De fabriek in Heerlen bestaat al sinds 1975, maar is sinds 2011 onderdeel van het Israëlische (Tel Aviv) ICL. Meer informatie over ICL? Kijk dan op icl-sf.com.
Adviseur met ipad

Uitdaging


ICL Specialty Fertilizers (SF) streeft ernaar om klanten te voorzien van het beste advies, en stelt hiervoor alle benodigde productinformatie ter beschikking. Zo kunnen haar klanten het maximale uit de producten halen. De Product Catalog verzamelt, verreikt en verdeelt de productinformatie naar de verschillende communicatiekanalen, zoals bijvoorbeeld ICL’s websites.

Transparantie en het voldoen aan de veranderende klantvraag is cruciaal voor ICL SF. Om (nieuwe) klanten te adviseren over de bemesting van hun gewassen of grasvelden brengen verkopers van ICL SF een bezoek op locatie. Om het productaanbod te kunnen laten zien en bespreken met de klant wordt gebruik gemaakt van variërend communicatiemateriaal. Al het materiaal werd gevuld met de productinformatie uit één bron: een mega Excelbestand met ruim 2.000 unieke producten. Het bestand werd handmatig geüpdatet door ICL SF’s Marketing; op jaarbasis worden maar liefst 200 nieuwe producten toegevoegd. Het Excel-bestand was essentieel voor de verkoopadviseurs om het juiste advies te geven, omdat het de enige bron van productinformatie was. Tot grote frustratie van de gebruikers werd het alsmaar groeiende bestand onwerkbaar voor de gewenste doeleinden.

Oplossing


Binnen twee maanden werd een real-time Product Information System gebouwd; de Product Catalog App. Aan de hand van complexe productdata wordt de samenstelling van producten weergegeven.

De Product Catalog applicatie brengt de volgende voordelen:

  • Het lost foutgevoeligheid op, daardoor stijgt de verkoop en wordt er minder foutief verkocht;

  • Structureel veranderende wet- en regelgeving kan eenvoudig toegepast worden;

  • Data kan eenvoudig worden gedeeld met iedere collega;

  • Altijd refereren naar materiaal met up-to-date data en voorkomen van vertraging bij nieuwe productlanceringen;

  • Het opstellen van een betrouwbare productsamenstelling met 1 druk op de knop, voorheen 15 minuten per product;

  • Waarborgen van stabiliteit in het advies van verschillende verkoopadviseurs.


De applicatie wordt dagelijks wereldwijd gebruikt door de afdelingen Marketing, Sales, Regulatory Affairs & Logistiek en het R&D team van ICL SF.
ICL:
“Omdat de tijdwinst enorm is krijgt de kwaliteit van medewerkers weer ruimte, en dat met een ROI van slechts 6 maanden”

Voordelen


De tijd die voorheen gebruikt werd om het Excel-bestand up-to-date te houden, de laatste versies te verzenden en fouten te herstellen, kan nu gebruikt worden voor andere doeleinden. Een Guaranteed Analysis (productsamenstelling achterop het product) kan nu bijvoorbeeld met één druk op de knop, snel en betrouwbaar opgesteld worden. De marketing afdeling is daarnaast niet langer een doorgeefluik van productdata, maar is voor iedere afdeling beschikbaar. Hiermee krijgt de kwaliteit van medewerkers meer ruimte, de tijdswinst is namelijk aanzienlijk hoog. De applicatie zorgt voor efficiëntie op veel verschillende fronten en afdelingen.

Tussen ICL SF en CAPE Groep bestaat al 10 jaar een samenwerkingsverband waarin verschillende complexe applicaties zijn ontstaan die veel waarde toevoegen.  “CAPE Groep is één van de weinige IT-bedrijven die doen wat ze zeggen”, aldus Vincent Einwachter.

Meer weten over de oplossingen van

ICL Specialty Fertilizers

Tijmen

Teamlead ICL

Bekijk onze andere klantcases

CAPE - make the future happen