IT landschap: een analyse van problemen

In een complex IT landschap kan het soms lastig zijn om problemen te analyseren

Een klant heeft een uitgebreid microservice IT landschap waarin veel applicaties samen werken om pakketjes vanuit het buitenland te verwerken. Applicatie A vult bijvoorbeeld de adressen aan op basis van de postcode, applicatie B routeert de berichten door het IT landschap, en wanneer dat nodig is dan zorgt applicatie C dat de douane op de hoogte wordt gebracht zodra het pakket Nederland binnen komt. Met zo’n ingewikkeld IT landschap gaat er weleens iets mis. Wat als de douane bijvoorbeeld een foutieve declaratie krijgt? Ligt het probleem dan in applicatie A, B, C of ergens anders?

Om dit probleem te kunnen analyseren heb je data nodig, maar omdat het hier om operationele systemen gaat is die data niet altijd meer voorradig. De doorlooptijd is immers hoog, en operationeel gezien is er geen reden om de data op te slaan wanneer het bericht is verwerkt.

Hoe kun je hier mee omgaan

De meest voor de hand liggende optie is om de data gewoon langer op te slaan in de operationele systemen. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat je meer data moet opslaan, waardoor je een grotere database nodig hebt. Maar het is ook een risico omdat het hier om operationele data gaat.

Stel dat na het verwerken van een bericht de wisselkoers wijzigt dan veranderd de prijs in app B en komt de data niet meer overeen met wat app C heeft ontvangen.  Als er vervolgens discussies ontstaan over de prijs is het lastig aan te wijzen waar het probleem ligt: heeft app B de berekening niet goed gedaan of heeft app C de data niet goed verwerkt?

In dit landschap wordt ook gebruik gemaakt van een integratie platform: eMagiz. eMagiz is de enige schakel die bij alle berichtuitwisselingen betrokken is. Als integratie platform slaat eMagiz echter niet zelf de data op omdat het hier over enorm veel data gaat.

Dit is waar operationeel Data Storage (ODS) komt kijken

ODS is een combinatie van een S3 bucket met een Mendix app, die gevoed wordt vanuit eMagiz.

De S3 bucket kun je vergelijken met een oude archiefkast. De mappen in dit archief zijn gestructureerd op basis van een code, in dit geval de barcode. Op basis van deze code weet de applicatie waar de data ligt opgeslagen en kun je oude data terugvinden.

eMagiz zorgt er vervolgens voor dat alle data wordt opgeslagen in dit archief. Al deze data loopt immers al via eMagiz, dus hier is enkel een connectie met de database nodig.

De Mendix app zorgt er vervolgens voor dat er 1 gebruikersportaal is, waar de gebruiker een barcode kan invoeren en terug krijgt welke berichten er zijn verstuurd voor deze barcode. In deze app wordt de data vertaald naar een leesbaar formaat dat te interpreteren is door een gebruiker.

Voordelen van deze oplossing

De voordelen van deze oplossing zitten in verschillende aspecten:

Gebruikers: Voor gebruikers zorgt deze oplossing voor een efficiënter proces, waardoor problemen sneller geanalyseerd kunnen worden. In de oude oplossing was het nodig om in te loggen in verschillende systemen. Dit betekende dat de persoon die deze analyse deed inlog gegevens nodig had voor al deze systemen en moest weten waar hij of zij de data vandaan kon halen.

Daarnaast laat elk systeem de data op een andere manier zien, die aansluit bij hun eigen proces. Doordat er nu 1 centrale app is met al deze data is er nu 1 plek die alle informatie heeft. Ook laat deze plek de data op uniforme wijze zien en biedt het de mogelijkheid meerdere berichten eenvoudig met elkaar te vergelijken, waardoor analyses een stuk efficiënter zijn geworden.

Geschikt voor veel data: Een S3 bucket is een goedkopere opslag die veel data aan kan, zonder te vertragen. De Mendix app zorgt vervolgens voor een flexibele schil, waardoor het gemakkelijker is snel aanpassingen te maken. Bijvoorbeeld in de front end, de data die wordt opgevraagd en de selecties die worden gedaan.

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen omtrent applicaties? Volg ons op LinkedIn.

De oplossing: Operational Data Storage

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!