Team PAZA: Het team van de woordgrappen en het klaarstaan voor elkaar 

Pakketjes en zand, dat is waar de naam PAZA voor staat. Het team binnen CAPE Groep dat veel projecten van PostNL in hun portefeuille heeft. Daarnaast werken ze voor Komatsu, een bedrijf gespecialiseerd in bouwmachines. Het team bestaat uit teamlead Gijs en consultants Chelsea, Daan, Terence, Davey, Stefan en Jurian. Door middel van een interview leren we het team en het werk van de consultants beter kennen.  

CAPE Groep helpt bedrijven bij de digitale transformatie. Dit doen we door problemen op te lossen met applicaties en integraties gebouwd met low-code Mendix en eMagiz. De consultants komen samen met bedrijven tot een oplossing die uitgewerkt wordt door de Solution Architect. Een van de architecten binnen CAPE en onderdeel van team PAZA is Terence. Hij bepaalt de kaders waarbinnen de teams van CAPE kunnen ontwikkelen. Dit is een functie die buiten team PAZA staat en wat hij oppakt voor elk team. Bij CAPE zijn de consultants ook de ontwikkelaars van de applicatie. Daardoor zijn er weinig tussenkanalen en kan er gecommuniceerd worden zonder ruis. Het brengt ook uitdagingen met zich mee wanneer de consultants de oplossingen uit moeten leggen aan mensen binnen bedrijven die zelf niet ontwikkelen. De teamlead begeleidt het team en is daarom betrokken bij alle projecten. Voor team PAZA zijn dat vooral regieplatformen en operators. Regieplatformen zijn platformen waar alle orders worden verdeeld onder de operators die toegewezen taken uit gaan voeren met deze orders.  

‘Met Mendix kan binnen een paar weken een applicatie gemaakt worden, maar het onderhoud van deze applicatie is een stuk ingewikkelder.’, vertellen consultants Davey en Jurian over de uitdagingen waar zij dagelijks mee te maken krijgen. Binnen CAPE zijn er onafhankelijke tools ontwikkeld die de applicaties een score geven op basis van de kwaliteit, met als maximale score 5.0. De afspraak met de bedrijven is dat deze score altijd boven de 4.0 moet zijn. Het kan zijn dat een applicatie niet meer voldoet aan de eisen en vervangen moet worden.

Om werk van kwaliteit af te kunnen leveren wordt er van de consultants verwacht dat ze kritisch naar het probleem kijken. Overtuigingskracht is een belangrijke vaardigheid voor consultants. Bedrijven hebben soms een idee over hoe ze een probleem op willen lossen. Wanneer dit niet de juiste oplossing is dan is het de taak van de consultants om klanten daarvan te overtuigen. Om business consultants te helpen bij het ontwikkelen van deze belangrijke vaardigheden worden er trainingen gegeven in de categorieën mens, technologie en methodologie. Bij de trainingen over het onderwerp mens wordt er aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de trainingen technologie krijgen consultants les in Mendix en eMagiz. De trainingen methodologie gaan in op efficiënt werken met de methode Scrum. Wat ook bijdraagt aan de kwaliteit van de werkzaamheden is dat team PAZA intern wekelijks een vergadering heeft waarin de projecten en de ontwikkeling daarvan besproken worden. Het hele team weet van elkaar waar ze mee bezig zijn en staan daarom ook klaar wanneer er problemen optreden.  

Op de vraag waarom bedrijven ervoor kiezen om samen met CAPE te werken antwoordt het hele team unaniem: de ervaring in de transportsector en met Mendix. CAPE werkt al ruim 15 jaar met Mendix en heeft daarom ook verstand van oudere applicaties die aangepast, verbeterd of vervangen moeten worden. Daarnaast is er veel ruimte voor interne kennisdeling met de andere teams. Met Mendix kunnen er snel applicaties gebouwd worden met een korte time-to-market. Dit brengt grote voordelen met zich mee.

Trainee Business Consultant Daan heeft informatica gestudeerd waardoor hij ook ervaring heeft met high code programmeren. Volgens hem zijn de beperkingen van Mendix niet groot en kunnen 90% van de applicaties hiermee gebouwd worden. Bij high code programmeren is er wel meer vrijheid omdat je de code zelf kan bepalen, maar dit kost veel tijd en Mendix zit goed in elkaar. Daardoor is high code programmeren vaak helemaal niet nodig. De reden dat Daan ervoor gekozen heeft om bij CAPE te komen werken is omdat hij graag met klanten in gesprek gaat. De combinatie programmeren en klantencontact komt niet vaak voor bij banen voor programmeurs, als Business Consultant heeft hij deze mogelijkheid wel. Bij CAPE proberen we het wiel niet opnieuw uit te vinden maar maken gebruik van de applicaties en kennis die we in het verleden hebben opgedaan. Op basis van deze kennis is de Control Tower ontwikkeld. Dit is een standaard template waarmee verschillende applicaties gebouwd kunnen worden. Dankzij deze Control Tower hoeven we applicaties niet meer vanaf het begin ontwikkeld te worden en is er een sterke basis die aan de behoeftes van bedrijven aangepast kan worden.  

Als afsluiting van het interview werden de leden van Team PAZA gevraagd wat hun team nou uniek maakt. De teamleden vertellen dat er de afgelopen tijd veel gebeurd is: CAPE is zich gaan vestigen in Kroatië en probeert daar een team op te richten, er is een extra locatie en team in Utrecht opgericht en er zijn in Enschede veel nieuwe collega’s bij gekomen. Door deze gebeurtenissen is team PAZA vorig jaar helemaal omgegooid. Door deze veranderingen heeft het team nog geen identiteit weten op te bouwen. Toch werden er wel een paar aspecten genoemd die team PAZA onderscheidt van de andere teams binnen CAPE. Voorbeelden die tijdens het interview genoemd werden zijn de goede humor met vooral veel woordgrappen, de bereidheid om elkaar te helpen en dat het team altijd voor elkaar klaarstaat wanneer ze elkaar nodig hebben.

De impact die team PAZA landelijks heeft is groot. Ze zijn verantwoordelijk voor de applicaties die pakketjes in goede orde bij de ontvanger moeten afleveren. Als een van deze applicaties problemen heeft dan kunnen er in Nederland geen pakketjes meer geleverd kunnen worden. Daarom moeten teams binnen CAPE Groep 24 uur van de dag en 7 dagen in de week bereikbaar zijn. Mochten er toch problemen optreden rond één van de applicaties dan wordt iemand binnen het team gebeld om het probleem op te lossen, dit kan ook ‘s nachts gebeuren. Team PAZA is dus niet alleen het team van 7 behulpzame teamleden en de goede woordgrappen, maar zij zijn ook verantwoordelijk voor het op tijd komen van uw pakketjes. 

Subscribe to our newsletter!